Denne bloggen har jeg laget som en del av undervisningen min som medielærer ved Nordahl Grieg VGS.
Dette er vel mer et nettsted enn en tradisjonell blogg med oppdateringer. Kom gjerne med kommentarer.
Dette er en tekst i utvikling og jeg setter pris på innspill :)

lørdag 8. juni 2013

Om videoreportasjen

Begrepet videoreportasje 
Videoreportasje kan bety mye forskjellig. Denne gjennomgangen tar for seg tre litt ulike typer av reportasje.

1) TV-reportasje
2) minidokumentar
3) videojournalistikk

Dette ser jeg på som litt ulike dialekter under sekkebegrepet videoreportasje. Fokus her er på det korte formatet, men jeg kommer også inn på dokumentarfilm genrelt. 

Merk deg at det kan være uenighet om begrepene som brukjes på ulike reportasjetyper. Min inndeling i ulike dialekter eller sjangrer er ment som en måte å forenkle en ganske kaotisk virkelighet på. Hva som “egentlig” er en dokumentarfilm, videojournalistikk eller TV-reportasje har vært mye diskutert, men her skal jeg ikke bruke så mye plass på begreper. Jeg tar heller utgangspunkt i ulike måter å lage videoreportasje på uten å dividere for mye med alternative valg en kan gjøre eller hva en velger å kalle dette.

Foreløpig har jeg lagt ut stoffet i form av en blogg. Håpet er at du som leser vil kommentere tekstene og bidra med konstruktiv kritikk for å utvikle dette videre.

Jeg har lagt vekten på planlegging og opptak foreløpig. Redigering er selvfølgelig like viktig. Her har en som regel bedre tid til å tenke seg om og vurdere ulike løsninger. Slik jeg tenker nå er denne bloggen ment som støtte til undervisning, ikke et selvstudium.

Hvor bundet er formen?

TV-reportasjen, eller nyhetsreportasjen som vi ser på TV2 og NRK, har sin ganske standardiserte form. Journalistens kommentarstemme binder sammen det hele og bildene illustrerer det kommentarstemmen snakker om. TV-reportasjen er ofte kort, uten at det er noen regel for hvor mange minutter den skal være på.

Minidokumentaren og videojournalistikk har en friere form. Dette er også et kort format (opp til ca. fem minutter). Som oftest trer filmskaperen mer i bakgrunnen og lar personene i filmen snakke for seg selv.


Hvis du er på jakt etter en mer omfattende innføring anbefaler jeg boken “Videojournalistikk” av Christian Thorkildsen. Her gjennomgår han en rekke av sine egne reportasjer og diskuterer de praktiske sidene ved videojournalistikk.

Hvis du jobber i nyhetene i TV2 eller NRK må du følge systemet som gjelder på huset. En reporter står ikke og klør seg i hodet og funderer på om han eller hun skal utforme videoreportasjen sin enten som TV-nyheter eller kanskje en litt spenstig minidokumentar. Det gjør derimot folk utenfor TV-bransjen (nettaviser, ulike organisasjoner, skoler osv) som har lyst til å lage en video om ett eller annet tema. Se for deg at du har lyst til å lage en sak om miljøvern for eksempel. Passer dette som en journalistisk TV-sak? Eller er dette noe som kan bli en spennende minidokumentarfilm? Eller er det kanskje bedre å skrive om saken?


Min temainndeling fremgår av etikettene til høyre. Jeg anbefaler at du leser innleggene om TV-reportasje, minidokumentar og videojournalistikk først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar