Denne bloggen har jeg laget som en del av undervisningen min som medielærer ved Nordahl Grieg VGS.
Dette er vel mer et nettsted enn en tradisjonell blogg med oppdateringer. Kom gjerne med kommentarer.
Dette er en tekst i utvikling og jeg setter pris på innspill :)

fredag 15. februar 2013

Bildetyper - eksempler fra "Den gode klangen".

Her gjennomgår jeg noen grunnleggende bildetyper i dokumentarfilm og videoreportasje med utgangspunkt i en egenprodusert dokumentarfilm. Jeg har brukt råopptak / eksempler fra dokumentarfilmen "Den gode klangen", som ble produsert av Høgskolen i Bergen i 2011. (Jeg har hatt rollen som regissør, fotograf og igangsetter). Filmen handler om gitaristen Egil Haugland, som bygger sine egne gitarer på høyt nivå. Du kan se den ferdige filmen her:





Aktivitetsbilder

Aktivitetsbilder (navnet er mitt påfunn) formidler noe som skjer, en pågående aktivitet. Hvis en kunde i en butikk henter en pakke melk fra kjøledisken, putter den i vognen og betaler i kassen så kan dette dekkes av aktivitetsbilder. Dette vil en gjerne formidle med en blanding av nærbilder og halvtotale bilder. 


Her er noen tips til handlingsbildene i videoreportasjen din:

1. Få kontakt med ansiktet til den du filmer. Husk at tilskuerne er opptatt av andre mennesker. Gå gjerne litt nærmere enn det din egen komfortsone tilsier at du skal gjøre.






Her har jeg filmet Egil undervinklet mens han jobber med gitarbygging. Poenget er å få kontakt med ansiktet.


2. Gå inn på nærbilder i selve handlingen. Når du f. eks filmer kunden som betaler i kassen kan du gjerne få med både kunden og ekspeditøren i et bilde. Så kan du gå inn på nærbilder av kunden som legger varer på båndet eller på hendene til ekspeditøren.





Her har jeg gjort et halvtotal opptak av Egil som jobber med gitarhalsen. Deretter går jeg inn til et tett nærbilde av verktøyet. Her burde jeg ha brukt stativ, men rommet var så knøtt lite at det var vanskelig. 

3. I en del nærbilder vil du ofte kunne tilte opp på ansiktet til kunden eller ekspeditøren hvis vi holder oss til butikkeksempelet. Bruk denne muligheten. Du filmer først hendene til ekspeditøren. Hold kamera rolig i minst fem sekunder (femtusen). Tilt rollig opp på ansiktet til ekspeditøren - og hold fem sekunder igjen. Deretter tilter du ned på hendene igjen og holder fem sekunder på nytt. Denne metoden gir deg en del valg. Ved at du holder kamera rolig både på ansiktet og på hendene kan du velge å bare bruke dette bildet i redigeringen. Videre kan du velge å gå fra ansiktet til hendene eller fra hendene til ansiktet. Du sikrer deg mange klippevalg og muligheter med andre ord. Denne metoden kan brukes på det meste av situasjoner med en eller annen aktivitet.



I begge eksemplene ovenfor har jeg filmet fra verktøyet og til ansiktet til Egil. Dermed kan en ta tilskuerens oppmerksomhet fra verktøy til ansikt eller omvendt. En praktisk opptaksmetode som gir mange klippevalg. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar